Influenserdebatten

Noen ganger synes jeg det er best å uttale meg om et tema når jeg har fått tenkt litt. Det har vært tilfellet i den pågående influenserdebatten.

Mye av grunnen til at jeg har kviet meg for å skrive denne gangen, er at jeg, som min kollega Selma har skrevet, mener at Kristin Gjelsviks retorikk i anklagene mot Sophie Elise var krasse og personrettede. Gjelsvik mente at Isachsen er  «manipulativ» og «Norges verste forbilde».

Etter min mening forurenses debatten allerede der. Personfokuset gjør at de store og viktige problemstillingene forsvinner.

Samtidig er Sophie Elise en naturlig skyteskive. Opp gjennom årene har hun begått de samme feilene igjen og igjen. Hun har sagt én ting og gjort noe annet. Gang etter gang. Det er kanskje det som gjør at Gjelsvik har «fått nok». Etter så mange år i gamet, skulle man vel tro at hun har lært?

Og når sant skal sies, er det vanskelig å kritisere influensere som bygger karriere på å snakke om kropp og komplekser. Fordi skillet mellom dem som menneske og dem som merkevare, nesten er helt utvisket.

Dermed vil kritikk av merkevaren også bli kritikk av person.

Men det tilsynelatende usynlige skillet gjør også at det blir vanskelig for disse influensere «å leve». Jeg er nemlig uenig i Kristin Gjelsviks påstand om at Sophie Elise ikke burde si noe til følgerne sine om at hun har operert rumpa. Hvis hun unnlater å fortelle om det, kan følgerne hennes sammenligne seg med henne, gjøre som henne, men likevel ende opp med å bli skuffet. Fordi rumpa deres aldri blir like spretten.

Hvis følgerne dine (blant annet) følger deg på grunn av kropp/utseendefokus, mener jeg at du vil ha rapporteringsplikt dersom du fikser på kroppen. De som følger deg, fortjener å vite «sannheten».

Motsatt vil full åpenhet muliggjøre en smitteeffekt, en tanke om at du bare kan operere vekk kompleksene dine.

Med andre ord vil alt du gjør, bli feil. Litt avhengig av hvem du spør.

For å styre unna de verste mediestormene, kan det derfor være lurt å ha en sparringspartner å snakke med når du skal dele innhold om kropp, psykisk helse og egne komplekser.

I Sophie Elises tilfelle (og blant lignende influensere) ville jeg faktisk vurdert å ansette en person som kan vurdere potensielle reaksjoner på innlegg om utseende og kroppskomplekser.

Det er i alle fall slik vi journalister jobber når vi skriver om betente temaer. Skal vi dele bilder av gutten som hadde anoreksi mens han var på sitt aller tynneste? Hva ønsker vi i så fall å formidle med bildet?

Det er ikke alltid man kan vite konsekvensene av innholdet man publiserer. Men når det kommer til visse temaer, bør man trå varsomt og gå en ekstra runde. Jeg mener at det er slike tiltak og vurderinger man burde snakket om i debatten. Ikke bare om hvilke feil én influenser har begått.

I tillegg har jeg lyst til å påpeke at vi må være glade for at vi i det hele tatt har en debatt om dette i Norge. I mange land er det nemlig ikke slik. Influensere kan poste sponsede innlegg uten å merke dem. Skjønnshetstyranniet rår uten at noen påpeker det.

Jeg er i utgangspunktet veldig bevisst på hvem jeg følger i sosiale medier. Jeg ønsker å bli inspirert av mennesker som på en eller annen måte forsøker å tjene samfunnet. Men denne uken fikk jeg faktisk en real wake-up call selv.

Overraskelsen var stor da en av mine favoritt yoga-profiler åpent og ærlig delte at hun brukte botox og at hun hadde gjort det lenge. Hun sammenlignet injiseringene med å ta på seg mascara om morgenen, og mente at vi alle gjør ting for å se bedre ut.

Da måtte jeg le. I min verden går det ikke an å sammenligne mascarabruk med å injisere nervegift i trynet.

Men det føltes også litt som et svik. Fordi jeg på en eller annen måte føler at jeg kjenner henne. Fordi denne nye informasjonen ikke passet inn i fortellingen jeg hadde skapt om hvem hun var.

Hennes instastory ble uansett en påminnelse om at du ikke nødvendigvis kjenner den du følger på Instagram. Selv om du liker å tro at du gjør det.

– Vilde

Hvis du vil få en mail hver gang jeg skriver et nytt innlegg, kan du melde deg på nyhetsbrevet mitt 🙂 Da blir jeg superglad!

Kommenter under

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felter er merket med *

Abonner på nyhetsbrevet mitt

Hei :) Når jeg publiserer et nytt innlegg på bloggen kan jeg sende deg en e-post! Det er helt gratis å melde seg på, og e-posten din blir kun brukt til dette formålet.

0